Algemene adviezen voor mannen

afbeelding van een manKarel viert zijn verjaardag en er is bovendien voetbal. Geen punt, want iedereen wil voetbal kijken en Karel heeft dan ook een kleine tribune in zijn kamer neergezet. Aan kratten bier geen gebrek en de kamer is oranje! Ze hebben er allemaal zin in en veel maten zijn op tijd om de wedstrijd samen te bekijken. Peter wil graag ergens bij de deur zitten, zoals altijd. ‘Hij heeft geen zitvlees en zijn blaas wordt altijd opgewonden als het spannend wordt, haha!’ Iedereen heeft lol, behalve Peter. Hij moet inderdaad heel vaak naar de WC, maar hij kan niet anders. Het doet daar beneden pijn en hij moet er niet aan denken om hiermee weer naar de dokter te gaan. Zo samen naar voetbal kijken gaat wel. Hij kan dan zijn trainingsbroek aantrekken en niemand heeft commentaar. Maar hij gaat niet mee naar het stadion. Hij moet er niet aan denken om op een hard bankje op de tribune te zitten…..

Peter had een prostaatontsteking en het blijft maar zeer doen. De dokter heeft niets kunnen vinden en de medicijnen hebben ook niet geholpen. Het zal wel weer slijten en anders maar eens in een warm bad gaan zitten had ie gezegd….

Zomaar een verhaal, maar o zo herkenbaar voor velen.

lampjeBlijf er niet mee lopen, maar ga terug naar de dokter of bezoek een bekkenfysiotherapeut. Naar een bekkenfysiotherapeut kun je zonder verwijzing. Bekkenfysiotherapeuten behandelen vaak mannen met prostaatpijn en het is beter om direct te gaan dan het nog veel langer vol te houden. hoe langer je dat doet, hoe langer het ook duurt om er weer vanaf te komen. het is voor jou een vervelend probleem, maar zij zijn het gewend om hierover te praten en om je te behandelen!

Voor veel mannen is het feit dat ze bekkenbodemspieren hebben al een verrassing. Dat is iets dat mijn vrouw, vriendin heeft, maar een man, nee hoor! De bekkenbodemspieren van de man zijn eigenlijk hetzelfde als bij de vrouw. Met alleen het verschil dat de vrouw een gaatje meer heeft (de vagina) dan de man en dat zij er tijdens een bevalling een baby doorheen moet duwen.
Dit ‘gaatje minder’ zorgt er wel voor dat de bekkenbodemspieren bij mannen vaak eerder te sterk zijn en te gespannen dan dat ze te slap zijn. Kijk daarom vooral eens bij de informatie over een bekkenbodem die niet goed werkt.

Verder zijn er ook oefeningen om de bekkenbodem te kunnen vinden en oefeningen om de bekkenbodem te ontspannen. Eigenlijk gelden al die oefeningen voor vrouwen en mannen. Om erachter te komen of je tijdens het aanspannen de bekkenbodem echt naar binnen trekt kun je dat voelen bij de anus of achter de balzak. De bekkenbodem moet tijdens aanspannen dus echt naar boven/binnen gaan en niet naar buiten worden geduwd.

Als je het vervelend vindt om erover te praten of als je niet weet hoe je een oplossing kunt vinden voor je probleem, aarzel dan niet om naar een huisarts te gaan.

cartoon met een urnoir

Een belangrijk ander punt voor mannen is het plassen. Veel mannen kunnen juist niet staand plassen in een urinoir. Herken je dit?

Ook voor mannen is het veel beter om zittend te plassen! Zeker als je straal niet meer zo sterk is als hij was. De bekkenbodemspieren en dus ook de sluitspieren van de blaas kunnen zich beter ontspannen als je gaat zitten op de bril. Plassen is eigenlijk een passief (‘niets doen’) gebeuren en dat lukt het beste als je zit met je voeten aan de grond.

Waarom jongens en mannen beter zittend plassen…..

Ook jongens en mannen plassen beter zittend. Het is wellicht gezonder en zeker hygiënischer.

  1. Bij zittend plassen met beide voeten op de grond, ontspant de bekkenbodem beter, waardoor de blaas zich beter zou ledigen. Wie staand plast, heeft een grotere kans dat de blaas niet helemaal geledigd wordt. Staand plassen geeft namelijk aanleiding tot ‘drukken’. De urine naar buiten persen is niet bevorderlijk om de blaas optimaal te legen. De restjes urine die achterblijven, kunnen ontstekingen veroorzaken. Dat zou zeker gelden voor iets oudere mannen wiens straal niet meer zo sterk is als hij ooit was.
  2. Een recente test in het VRT-programma ‘Ook getest op mensen’ wees evenwel uit dat de blaas van de staande plasser even leeg was als de blaas van de zittende plasser.
  3. Rechtstaand plassen met een strakke broek en onderbroek is ongezond. Die spannen de plasser vaak af tijdens het plassen.
  4. Een staande plasser krijgt microdruppels urine op zich, van zijn buik tot zijn knieën, wat niet echt hygiënisch is.
  5. Bij zittend plassen blijft het toilet schoon. Een staande plasser maakt het toilet vies (ook als hij de bril omhoog zet): urinespatten op muur en vloer.
  6. Wat u beter niet doet is ‘helikopteren’: tijdens het plassen boven de bril hangen omdat u de bril te vies vindt. Op die manier kunnen de bekkenbodemspieren niet ontspannen, terwijl dat juist moet tijdens het plassen. Af en toe kan geen kwaad, maar maak er geen gewoonte van.

De meeste bacteriën zitten trouwens niet op de wc-bril, maar op de spoelknop, de deurklink en de kraan van de wastafel.

Bron: Gezondheid.be; 11/01/2012