Zwangerschaps-gymnastiek

De bekendste zwangerschapscursus is ongetwijfeld de ‘zwangerschapsgymnastiek’.

De kruisvereniging, het ziekenhuis en de thuiszorgorganisatie bieden deze cursus aan.

De cursus wordt gegeven door een fysiotherapeut of door een gymnastiekdocent. Tijdens de cursus doe je oefeningen, die zijn bedoeld om je spieren soepeler en steviger te maken. Daarbij gaat het vooral om de spieren die je tijdens je zwangerschap en de bevalling extra belast: je buikspieren en je bekkenbodemspieren.
Verder leer je bepaalde ademhalingstechnieken, die je helpen bij het opvangen van de weeën en oefeningen, die je leren om te ontspannen. Met behulp van deze oefeningen kun je rugklachten en kramp tijdens je zwangerschap en de bevalling voorkomen of verminderen.

De groepen variëren van tien tot twintig vrouwen. Meestal krijg je tien lessen, elk van ongeveer een uur, inclusief een zogenaamde ‘vaderavond’, waarop je je partner kunt meenemen. Je begint in de 24e week van je zwangerschap, maar het is verstandig om je al vroeg in je zwangerschap op te geven. Soms worden er ook na de bevalling nog een paar bijeenkomsten georganiseerd, bedoeld om je conditie weer op te bouwen en om je ervaringen uit te wisselen. Je krijgt tijdens de lessen ook algemene informatie over de zwangerschap en de bevalling. Er zijn cursusleiders die uitgebreid aandacht besteden aan het verloop van de bevalling en aan de gevolgen van de (hormonale) veranderingen in je lichaam tijdens de zwangerschap. Tot slot is het soms mogelijk om speciaal op jou toegesneden oefeningen te leren, bijvoorbeeld wanneer je besloten hebt om gehurkt of staand te bevallen. Vraag hierom bij je cursusleider.

Waar kan ik deze cursus vinden bij mij in de buurt?

Waarschijnlijk moet je bij de kruisvereniging de bekende klossen voor je bed halen. Bij diezelfde vereniging worden ook deze cursussen aangeboden.